نصب درایور کارت گرافیکی AMD در اوبونتو

به جرأت می توان گفت سیستم عاملی به مانند ویندوز مایکروسافت از جهت داشتن کاربری آسان و امکانات همه جانبه وجود ندارد. اگر از سرسخت ترین طرفداران لینوکس هم باشید باز هم در یافتن درایور ها یا همان راه انداز های نرم افزاری دستگاه های سخت افزاری خود با مشکلات جدی رو به رو خواهید بود. عدم وجود نرم افزار های گوناگون برای لینوکسی ها نیز به نوبه ی خود مشکلی جدی است که البته از حوصله و هدف این نوشته خارج است. علاوه بر این ها اگر اهل بازی های کامپیوتری نیز باشید، استفاده از سیستم عامل لینوکس برایتان به مانند یک شوخی به نظر می رسد. چرا که به جز عناوین اندکی، تجربه ی انجام بازی های مختلف و پر طرفدار دیگر نیز برایتان به یک رویا بدل می شود. اما هر چه باشد لینوکس دارای اکوسیستم متن باز و رایگان است و همین امر باعث می شود تا علیرغم کیفیت پائین آن در موردش مطلب بگذارم. اگر این ویژگی مثبت نیز در مورد آن وجود نداشت – مثل مکینتاش – اصلاً در مورد آن صحبت هم نمی کردم. سیستم عامل مکینتاش نه تنها به صورت انحصاری بر روی کامپیوتر های از نظر سخت افزاری بی کیفیت اپل نصب می شوند بلکه به هیچ وجه از نظر هزینه ای که برایش پرداخت می شود به صرفه نیستند. در کل اگر نخواهیم از هدف اصلی این نوشته خارج شویم باید گفت در این پست قصد دارم نحوه ی نصب درایور کارت گرافیکی AMD در اوبونتو برای کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ ها را در سیستم عامل لینوکس اوبونتو شرح دهم.

1- از سایت AMD با کلیک کردن بر روی قسمت Support and drivers و انتخاب مدل پردازنده ی گرافیکی خود، درایور مخصوص را دانلود کنید. به انتخاب نسخه ی مناسب 32 یا 64 بیتی بسته به نوع پردازنده ی خود نیز دقت کنید.

2- با باز کردن ترمینال دو دستور زیر را اجرا کنید. دستور اولی برای مشخص ساختن معماری پردازنده ی دستگاه شماست و دومی برای اضافه کردن بسته های عمومی مورد نیاز برای نصب درایور کارت گرافیکی AMD در اوبونتو است.

sudo dpkg –add-architecture i386

sudo apt-add-repository universe

3- بسته ی دریافتی از سایت AMD را از حالت فشرده خارج کرده و در برنامه Files به دایرکتوری آن بروید. حالا با کلیک راست بر روی صفحه گزینه ی Open in terminal را کلیک کنید.

نصب درایور کارت گرافیکی AMD در اوبونتو

4- حالا اسکریپ نصب خودکار را با اعمال دستورِ :

./amdgpu-install

اجرا کنید. به خاطر داشته باشید که حدود 1 گیگابایت فضای کافی برای نصب این بسته مورد نیاز است. اگر سوالی پرسیده شد حرف y را به همراه Enter پاسخ دهید.

درباره ی حمیدرضا

حمیدرضا هستم فارغ التحصیل رشته الکترونیک. رشته ام و کامپیوترها و موبایل و اینترنت و گیمینگ گوشه ای از علائق من هستن. زنده باد مایکروسافت!

این پست هم توصیه می شود:

How to Solve Spotify Please Disable Offline Mode Issue

So this a very annoying issue that wheneve you open spotify and try to play …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.