دلایل نخریدن لپ تاپ گیمینگ : چرا لپ تاپ بازی نخریم

در این نوشته قصد دارم از 7 دلیل در مورد توصیه ی ما به شما برای نخریدن لپ تاپ های مخصوص کاربری بازی اشاره کنم. مطمئنا این توصیه ها و نکاتی که در این پست وجود دارد نظرتان در رابطه با خرید یا عدم خرید را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس تا آخر با ما همراه باشید و تک تک دلایل توصیه ی ما به نخریدن لپ تاپ گیمینگ را به همراه توضیحات کامل هر مورد دنبال کنید.

1- وزن بالای لپ تاپ های سری گیمینگ و قابلیت حمل کم :

هر کس سر و کاری با اینگونه لپ تاپ ها داشته باشد و یا مشخصات فنی آن ها را دنبال کرده باشد حتما به این موضوع پی خواهد برد. برای مثال لپ تاپ های مخصوص بازی MSI و مدل های رده بالای آن را در نظر بگیرید که برای تبلیغات آن ها نیز از هیچ چیزی فروگذار نکرده اند. این سری لپ تاپ ها مشخصا با مدل GT73VR 7RF Titan Pro چیزی حدود 4 کیلوگرم وزن دارد. این را نیز در نظر بگیرید که در کوله پشتی شما معمولا فقط و تنها لپ تاپ همراهتان نیست و شاید دانشجو باشید و نیاز به حمل چند کتاب داشته باشید و علاوه بر آن می بایست حتما و حتما شارژر – که چندان سبک هم نیست – به بارتان اضافه کنید (در این مورد هم در ادامه خواهیم گفت). فکر می کنید تمام شد؟ ولی نه. به یک موس نیز نیاز دارید. پس هر وقت دوستتان از قابل حمل بودن لپ تاپ گیمینگ خود تعریف کرد بدانید که این حرفا شوخی بیش نیست.

دلایل نخریدن لپ تاپ گیمینگ

2- عمر کم باتری و نبود امکان بازی کردن بدون پریز برق :

لپ تاپ های گیمینگ برای استفاده از کارت گرافیک مجزایشان حتما نیاز به منبع تغذیه ی AC یا پریز برق دارند. چرا که باتری آن ها ضعیف تر از آن است که بتواند توان مصرفی کل اجزای دستگاه اعم از پردازنده گرافیکی، CPU، نمایشگر و رم ها و غیره را تامین کند. به همین دلیل شما محدود به مکان های دارای پریز برق خواهید بود.

3- ارگونومی کم یا به اصطلاح راحت نبودن کاربر در زمان استفاده از لپ تاپ های گیمینگ :

به دلیل متصل بودن نمایشگر به بدنه ی لپ تاپ شما هیچوقت تجربه ی کاربری مناسبی از اینگونه لپ تاپ ها حین اجرای بازی ها نخواهید داشت. شاید بعضی ها بگویند که راهکار این مشکل هم استفاده از مانیتور یا نمایشگر یا کیبورد و موس جداگانه است! خب عزیز من در این صورت شما به کل فلسفه ی “لپ تاپ” را زیر سوال برده ای. پس تا اینجا فهمیدیم باید به دنبال مانیتور جدا باشیم و به پریز برق دسترسی داشته باشیم.

4- قیمت به نسبت بالا :

یک لپ تاپ گیمینگ با سخت افزار متوسط و رو به بالا حداقل حدود یک و نیم تا دو برابر یک کامپیوتر رومیزی دسکتاپ به جیبتان فشار وارد می کند. در صورتیکه با همان مقدار هزینه می توانستید یک کامپیوتر شخصی رومیزی رده بالا با ارگونومی مناسب و صفحه نمایش با رزولوشن دلخواه و ارتقا پذیری بالا تهیه کنید.

5- ارتقا پذیری پایین :

بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ تنها از دو شکاف رم بهره می برند که این موضوع باعث می شود که در صورت نیاز به ارتقا رم ها، ماژول های رم قبلی شما بلا استفاده بمانند یا به دنبال فروش آن ها بیفتید. همینطور لپ تاپ های گیمینگ فاقد امکان تعویض پردازنده ی گرافیکی هستند چیزی که در کامپیوتر های رومیزی به سادگی و آسانی تمام انجام می پذیرد. همینطور CPU بیش از 90 درصد لپ تاپ های گیمینگ به برد اصلی لحیم شده است و آن ها هم غیر قابل ارتقاء هستند.

6- تعمیر پذیری پایین :

کاربران کامپیوتر های رومیزی به محض خرابی یکی از قطعات مانند رم، CPU، پردازنده گرافیکی و مادربرد و غیره به راحتی می توانند بدون نیاز به هیچ گونه ابزار خاصی با خرید قطعه ی جایگزین آن را تعویض کنند. حال آن که صاحبان لپ تاپ های گیمینگ در آرزوی چنین چیزی هستند. آرزویی که هیچوقت برآورده نشد و از این پس هم بعید به نظر می رسد. برای مثال تصور کنید که برد اصلی لپ تاپتان دچار نقص فنی و سوختگی شود. خب در این حالت هیچ کاری از دست شما ساخته نیست و هزینه ی صرف شده ی چندین میلیونی شما برای این لپ تاپ گیمینگ از دست رفته است. چرا که CPU و پردازنده گرافیکی یا GPU دستگاه نیز همه و همه در بیشتر اوقات روی همین برد اصلی قرار گرفته اند و تعویض آن نیز به معنای تعویض همه ی این قطعات است که هزینه ی بسیار سنگینی را بر عهده تان می گذارد.

7- کولینگ یا سیستم خنک سازی به مراتب ضعیفتر:

صاحبان کامپیوتر های شخصی می توانند در صورت نیاز قطعات خود را اورکلاک کنند و بدون پرداخت هیچ هزینه ای چند درصد عملکرد بهتر از پردازشگر اورکلاک شده بگیرند. اما این قابلیت نیز در لپ تاپ های گیمینگ بیشتر به یک شوخی شبیه است تا واقعیت. چرا که اولا به دلیل سیستم خنک سازی ضعیف لپ تاپ ها اگر هم بتوانید اورکلاک کنید بعید است از چند مگاهرتز بالاتر بروید چرا که یا سیستمتان پایدار نخواهد بود و یا با محدودیت دمایی مواجه می شوید.

درباره ی حمیدرضا

حمیدرضا هستم فارغ التحصیل رشته الکترونیک. رشته ام و کامپیوترها و موبایل و اینترنت و گیمینگ گوشه ای از علائق من هستن. زنده باد مایکروسافت!

این پست هم توصیه می شود:

تفاوت Abstract Class و Interface در C++

خب سعی می کنم که این مطلب رو به غیر رسمی ترین و خودمونی ترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.