شغل دولتی بهتر است یا آزاد ؟

اگر حوصله ی خواندن این نوشته تا پایان را ندارید و می خواهید هرچه زودتر نتیجه را بدانید باید عرض کنم در شرایط فعلی بدون شک دولتی انتخاب بهتری است. اما در ادامه همراه من باشید تا از علّت این اظهار نظر قطعی و بی چون و چرای من آگاه شوید. پس از آن قضاوت را با شما می گذارم و همینطور خوشحال می شوم دلایل مخالفتتان را در بخش نظرات بدانم. پس با من برای جواب به سوال شغل دولتی بهتر است یا آزاد همراه باشید.

شغل دولتی بهتر است یا آزاد

امنیت شغلی و منبع درآمد مطمئن و حقوق کافی

اول از همه این مورد است که توصیه می کنم با خودمان رو راست باشیم و خود بزرگ بینی نداشته باشیم. هر قدر هم که به خودمان و توانایی هایمان اطمینان داشته باشیم ممکن نیست با اطمینان 100 درصد بتوانیم بگوئیم امکان بیکاری ما حتی به صورت موقت وجود ندارد. در اقتصاد ویران امروز کشورمان این مورد خیلی پر اهمیت است. مشاغل دولتی به شما این امکان را می دهد تا نسبت به تأمین حداقلی نیازهایتان – اگرچه به صورت ناکافی- آسوده خاطر باشید. به این معنی که از درآمد حاصل از بشکه های نفتیِ به فروش رفته توسّط دولت، به صورت قطعی می توان گفت شما هم سهم دارید.

گذشته از این شرایط کاری فوق العاده سخت و دشواری نیز نخواهید داشت. حتّی می توان گفت مشاغل دولتی در ایران از آسان ترین مشاغل دنیا هستند. طبق تحقیقات انجام شده که به دلایلی نمی توانم منابع آن را بنویسم، متوسّط زمان کارکرد کارمندان دولت در طول روز از چند دقیقه تجاوز نمی کند. این واقعیت خود گواه این موضوع است که حقوق و مزایای کارمندان دولت به نسبت کاری که انجام می دهند کافی و چه بسا زیادی هم هست! این را از کسی می شنوید که برای مدّت ها در ادارات دولتی از نزدیک شاهد ماجرا بوده.

بیمه و حمایت کارفرما

در این مورد تنها کافیست بیمه ی نیرو های مسلّح را با بیمه ی تأمین اجتماعی مقایسه کنید. بیمه شدگان نیروهای مسلّح در بسیاری از موارد هیچگونه هزینه ای نمی پردازند و در باقی موارد درصد کمی از هزینه ها را تقبّل می کنند. کافی است کارگر و کارمند بخش خصوصی که باید هزینه ی بالای دندانپزشکی را بپردازد و از این کار منصرف می شود تا کار به آبسه و درد وحشتناک می رسد را با بیمه شدگان دولتی که بعضاً هزینه های دندانپزشکی در بیمارستان های خاص برایشان صد در صد رایگان است مقایسه کنید!

در مورد حمایت کارفرما نیز این را اضافه کنم که در موارد خاص که خود شاهد آن بودم هنگامی که کارمند یا کارگر از دید کارفرمای خصوصی به دلیل بیماری یا نقص عضو و غیره از کار افتاده می شد، به سادگی عذر او خواسته می شد و با وی تسویه حساب می کردند. این در حالی بود که کارمند دولتی بود که متأسّفانه به سرطان مبتلا شده امّا به سادگی او را مطّلع کردند که نیازی نیست از این پس در محل کار حاضر شود و می تواند تا زمان بازنشستگی حقوق نیز دریافت کند.

نیاز به تخصص بالا و مطالعه ی مستمر

از افرادی برایتان بگویم که با مدرک تحصیلی کمتر از سیکل در گذشته ها به استخدام مشاغل دولتی و مشخّصاً شرکت نفت در آمدند. اگر متوجهِ حقوق و مزایای دریافتی ایشان شوید بعید است در لحظه ی اول باور کنید! در آن طرف ماجرا یک برنامه نویس را در نظر بگیرید. باید به طور مرتّب خود را با تکنولوژی های روز آشنا کند و آموزش ببیند. کارفرما منتظر کسب فن توسط او نمی ماند و اگر نتواند در مدّت اندکی خود را با نیاز های جدید کارفرما آشنا کند از کار کنار گذاشته می شود.

وجهه ی اجتماعی بالاتر مشاغل دولتی

کافی است کارمند دولت و بخش خصوصی هر دو به خواستگاری یک فرد بروند. با فرض یکسان بودن تمامی شرایط این دو فرد، حدس می زنید شانس کدام بیشتر است؟ درست حدس می زنید حتی زنان و دختران هم علاقه دارند شریک زندگیشان از نظر مالی و شغلی فردی قابل اتّکا باشد و قطعا این عامل برای شاغلان بخش دولتی بیشتر است.

امروزه برای دریافت اکثر وام ها و تسهیلات بانکی به دو یا چند ضامن با شغل دولتی نیاز دارید. وقتی بانک ها کارکنان دولتی را قابل اطمینان تر می دانند نشانه ای مشخص در تأیید ادعای ماست.

امکان فعالیت در مشاغل دیگر و ادامه ی تحصیل

کارکنان بخش خصوصی همانطور که پیش تر گفتیم اکثر ساعات روز خود را مشغول به کار هستند و تقریباً همه ی آن ها پس از بازگشت به خانه انرژی کار دیگری جز استراحت را ندارند. حال آن که کارمندان دولت شاداب و سر حال به خانه می رسند و علاوه بر امکان گذراندن وقت بیشتر با خانواده، می توانند در مشاغل دیگر نیز وارد فعالیت شوند و یا حتّی ادامه تحصیل دهند. حتّی در رشته های آسان و کم دردسر و جالب تر اینکه نتیجه ی آن افزایش حقوق خواهد بود. معلّمی را در نظر بگیرید که تنها 24 ساعت در هفته یعنی دو روز الزام به تدریس در مدرسه دارد. به نظر شما پنج روز باقیمانده ی هفته را نمی تواند صرف ایجاد بیزینس شخصی یا شغل دوم یا ادامه تحصیل کند؟ به نظر شما اگر منصف باشید، آیا حقوق چند میلیونی این فرد کم است؟

این ها تنها بخشی از دلایل من در پاسخ به سوال شغل دولتی بهتر است یا آزاد بود و در صورت داشتن فرصت بیشتر حتماً این نوشته را به روز رسانی کرده و ادّله ی بیشتری ارائه خواهم کرد. مطمئنّاً استخدام در بخش دولتی نیز آسان نیست و با مزایایی که عرض کردم متقاضیان بی شماری دارد. به همین جهت باید از سدّ بزرگی چون آزمون های استخدامی و مصاحبه های پی در پی را بگذرانید. امّا در صورت موفق شدن، شک نکنید که یکی از خوشبخت ترین و برخوردار ترین افرادِ نه تنها ایران، بلکه دنیا خواهید بود که تا پایان عمر با آرامش می توانید نیازهایتان را برطرف کنید. اگر اندکی هم اهل فعالیت و مطالعه باشید کسب و کار خودتان را ایجاد کرده و برای همیشه ثروتمند و خوشبخت باشید. فراموش نکنید که پس از خانواده، مهمترین چیز پول است.

درباره ی حمیدرضا

حمیدرضا هستم فارغ التحصیل رشته الکترونیک. رشته ام و کامپیوترها و موبایل و اینترنت و گیمینگ گوشه ای از علائق من هستن. زنده باد مایکروسافت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.